Czego oczekuje rynek pracy? – relacja z debaty
Panta rhei, czyli wszystko płynie – wszystko jest zmienne, także rynek pracy. Ewoluują preferencje i oczekiwania i po stronie pracowników, i po stronie pracodawców. Co się liczy teraz, a jakie kompetencje będą kluczowe za kilka lat? O tym wszystkim debatowano na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ. Jednym z moderatorów dyskusji był Maciej Kokotek, Wiceprezes Łódzkiego Domu Biznesu.
Wszędzie tam, gdzie z punktu widzenia biznesu dzieją się ważne rzeczy, Łódzki Dom Biznesu jest obecny. Byliśmy także podczas debaty o kluczowych kompetencjach studentów i absolwentów wkraczających na rynek pracy, którą zorganizował Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ oraz działająca przy nim Rada Biznesu.28 marca br. aula wydziału przeżyła małe oblężenie – nic w tym dziwnego, wszak temat spotkania niezwykle ciekawy, a paneliście pierwszej klasy.Spotkanie prowadzili Łukasz Koprowski, Dyrektor, PwC, Przewodniczący Rady Biznesu Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ oraz Maciej Kokotek, Wiceprezes Zarządu, Łódzki Dom Biznesu.Wśród zaproszonych panelistów byli: Milena Pelska-Biernacka, Senior Manager w Dziale Audytu, EY Michał Zawisza, Prezes Zarządu, Partner Zarządzający, Long Term Management Piotr Kałuża, Dyrektor Oddziału ds. Korporacyjnych, ING Bank Śląski Norbert Pająk, Szef Rozwoju Biznesu Lotniczego w Klastrze NEE (North East Europe), DB Schenker Jarosław Fotyga, Head of HR – Takeda SCE ŁódźOczywiście w spotkaniu brali też udział (i to bardzo czynny) studenci, bo w sumie to dla nich zorganizowana była ta debata. Miała pokazać im punkt widzenia pracodawców i ukierunkować na zdobywanie kompetencji pożądanych na rynku pracy.Pracownik z pokolenia ZCoraz mocniej na rynek pracy wchodzi tzw. pokolenie Z, czyli grupa ludzi urodzonych w latach 1995-2010. To generacja cyfrowa, która wychowała się, gdy Internet był już powszechnie dostępny, a smartfon i rozwiązania mobilne są dla nich naturalną codziennością.Różne badania pokazują, że dla generacji Z liczy się z jednej strony work-life balance, a z drugiej możliwość samorealizacji. To prawdziwe wyzwanie dla pracodawców, by zrozumieć sposób działania i sposób myślenia młodych pracowników. A czego chcą pracodawcy?Paneliści, którzy reprezentowali biznes, zwrócili uwagę, że rynek pracy potrzebuje i wciąż będzie szukał osób, które są otwarte na nowe wyzwanie, które chcą się doskonalić i rozwijać oraz które potrafią się sprawnie komunikować.Co jest i wciąż będzie w cenie? To przede wszystkim: gotowość i otwartość na zmiany i umiejętność dostosowania się do nowych realiów, kompetencje w zakresie rozwiązywania problemów, proponowania rozwiązań i ich wdrażania, wysoka kultura komunikacji i funkcjonowania w zespole, umiejętność zarządzania sobą i zadaniami w czasie, chęć samodoskonalenia, potrzeby rozwojuWartością takich spotkań, jak to na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym, jest zderzenie w jednym miejscu dwóch światów, dwóch stron. To lekcja dla biznesu, co może mu zaoferować młode pokolenie. To także wiedza dla tych, którzy są na początku drogi zawodowej, w co „inwestować”, by być pożądanym pracownikiem na rynku.